הכירו את אלגוריתם RankBrain (רנקבריין) של גוגל [סקירה מלאה]

הבסיס של היכולת של גוגל לספק מענה מדויק לכל שאלה שלנו הוא היכולת להבין אותנו. זהו כמובן אתגר מורכב מאוד למכונות, ואכן חלפו כמעט עשרים שנים מהרגע שבו סרגיי ברין ולארי פייג’ התחילו לפתח את מנוע החיפוש ב-1996 ועד שלאלגוריתם התווסף רכיב שזוהי מטרתו – הבנת המשמעות האמיתית של כל חיפוש. המערכת שמבוססת על בינה מלאכותית נקראת רנקבריין (Rankbrain) וכדאי להכיר אותה היטב.

למה רנקבריין כל כך חשובה?

החשיבות של Rankbrain נובעת מהעובדה שחלק גדול מהחיפושים שמתבצעים בגוגל אפשר לפרש בכמה דרכים. למשל, כשמישהו מקליד בתיבת החיפוש את הביטוי “גמר ליגת האלופות”, האם הוא מתכוון לגמר של השנה החולפת או לזה שצפוי להתקיים בתום העונה הנוכחית? או “נוטינג היל” – האם המטרה היא מידע על הסרט עם ג’וליה רוברטס ויו גרנט או על השכונה הלונדונית החביבה? (ואם למשל ייפתח בר חדש באילת בשם הזה, ישנה עוד אופציה).

בהקשר זה, כדאי לדעת שאחד מכל 6 חיפושים בגוגל הוא כזה שלא בוצע אף פעם קודם לכן, וגם אם לוקחים בחשבון שבחלק מהמקרים מדובר פשוט בטעות הקלדה, עדיין מדובר במספר גדול מאוד של שאילתות שהובילו את גוגל לפתח כלים על בסיס בינה מלאכותית שיעזרו למנוע החיפוש להבין מה בעצם אנחנו רוצים ממנו.

הכירו את אלגוריתם RankBrain (רנקבריין)

אז איך עובד Rankbrain?

על-מנת להחזיר לגולש את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורו, גם אם הוא לא רשם באופן מדויק את מילות המפתח שמקודמות עבור אותם אתרים, נעזרת המערכת החכמה במידע שגוגל אספה על אותו גולש. בנוסף, רנקבריין לוקח בחשבון את המיקום הגיאוגרפי שבו מתבצע החיפוש ומשתמש בעוד מספר אינדיקציות. גם היכולת של המערכת ללמד את עצמה מה התוצאה שהיא צריכה להציג לגולש על סמך תגובת הגולש מאפשרת לגוגל לשפר יותר ויותר את התוצאות שהיא מציגה בפנינו.

עד כמה RankBrain משפיע על תוצאות החיפושים?

Rankbrain התווסף לאלגוריתם של גוגל לקראת סוף 2015. ב-2016 הוא כבר נלקח בחשבון בכל החיפושים, ועל-פי אנשי גוגל הוא הפרמטר השלישי מבחינת המשקל שלו בציון הכולל, אחרי התוכן והקישורים. המסקנה המתבקשת: קידום אתרים אורגני חייב להתייחס ליכולת של גוגל להבין מה הגולשים רוצים באמת (אגב, באוקטובר 2019 הציגה החברה את עדכון BERT, שגם הוא מנתח את ביטויי החיפוש ומוצא להם משמעות, בעיקר ביטויי “זנב ארוך”).

בפרט, חשוב מאוד ליצור תוכן בעל ערך ממשי לגולשים, כלומר כזה שמספק מענה מקיף ומדויק לשאלות שבאמת מעניינות אותם. אם בעזרת Rankbrain גוגל יודעת לזהות את הכוונה האמיתית של כל שאילתה, אתרים שלא מתבססים רק על מילות מפתח פשוטות, אלא על אפיון מפורט של הצרכים של קהל היעד, הם אלה שידורגו במקומות הראשונים בכל החיפושים הרלוונטיים.

שתפו חברים

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

השאירו תגובה